|
|
#1 |
|
|
Welke oase aquamax pomp?
Hallo,
Ik ben voornemens een Oase pomp type Aquamax aan te schaffen. De pomp moet zowel het wateroppervlak gaan skimmen (middels een Oase Aquaskim 40), alsmede de vijver verpompen. Omdat de pomp dus zijn krachten moet verdelen vraag ik mij af welk type ik moet kopen. Ik twijfel tussen de aquamax eco 6000 of de 8000. Huidige situatie; De huidige pomp heeft een capaciteit van 5,8 kub p/u. Vijver is 5,5 kub, 10 koi's Meerkamerfilter met 4 kamers Pompgevoed Wie kan mij een goed advies geven? Alvast hartelijk dank |
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
Zou dan in ieder geval voor de 8000 gaan. Je hebt ook te maken met weerstand en dus zal de pomp geen 8000 liter/min doen.
Zeker ook omdat je een pompgevoed filtersysteem hebt. Hokie |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Hoi Hokie,
Dank voor je advies. Denk i.d.d. dat ik voor de zwaardere moet gaan. Heb jij enig idee of de contacttijd met filter dan nog wel ok is? Ik denk dat elke kamer ca. 100 liter groot is (schatting). groet, Jeffrey |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Hoi,
Als je jou pomp nu vervangt, kan dit geen kwaad. De temperatuur van het water is nog te koud en de bacterien zijn nu nog niet hard actief, pas bij een temp van van 10° beginnen de baccies hun eigenlijke werk te doen. Grtzs Patrick. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
De inhoud van het filter kun je opzoeken op het internet. Als je weet wat voor merk en model zal dit geen probleem zijn. De contacttijd hangt ook af van het filtermateriaal. Maar ik denk dat de 8000 zeker geen problemen op zal leveren.
Hokie |
|
|
|